Frflem, šomreš, brbleme! (uhundraná analýza slovenského fenoménu)

Autor: Michaela Brunovská | 9.1.2013 o 9:35 | Karma článku: 6,72 | Prečítané:  864x

Koľko pozitívne naladených, usmievavých ľudí poznáte? Skúste sa zamyslieť. A teraz porozmýšľajte nad opačnou stranou: Koľko ľudí vo vašom okolí sa neustále sťažuje a hundre? Nepočujem vašu odpoveď, avšak tipujem, že tých druhých bude viac. Upozornenie: v texte sú použité citoslovcia a situácie, s ktorými sa nemusíte stotožniť, alebo sa v nich môžete nájsť - akákoľvek podobnosť (nie) je čisto náhodná!

kreatívny prejav frflania neznámeho autora na niektorom z trnavských chodníkov, máj 2012kreatívny prejav frflania neznámeho autora na niektorom z trnavských chodníkov, máj 2012archív autorky

Ako obdobu pre sloveso frflať nájdeme v Synonymickom slovníku slovenského jazyka krásne výrazy. Môžeme ho chápať ako prejav nespokojnosti - šomrať, brblať, dudrať, frfotať, škamrať, škamriť, mrmlať, žundrať, drdlať, žehrať, žuhrať, reptať, hromžiť, hartušiť, harušiť, homrať, žompáriť, pohundrávať,

či v zmysle nezrozumiteľne hovoriť - brblať, bručať, dudlať, šomrať, huhlať, fufňať či chuchmať. Samozrejme jedná sa o expresívne slová, mnohé z nich sú zastarané, nárečové alebo zriedkavo používané. Avšak nikdy nie je na škodu si trochu obohatiť našu lexikálnu výbavu. Veď slovenčina je taká krásna, uznajte!

Druhým synonymom by bolo slovo klokotať, a teda vydávať žblnkavý zvuk typický pri tvorení bublín, prúdení vody.

Chcela som však poukázať na prvotný výklad slova, resp. uplatnenie tejto činnosti v praxi. Prosím vyberte si jedno z vyššie uvedených pomenovaní podľa vašej ľubovôle.

So šomraním sa stretávame všade - v obchode, v gastronomických zariadeniach všetkého druhu (od reštaurácií cez jedálne, bary, kaviarne, krčmy až po putiky piatej cenovej), u lekára v čakárni či priamo v ambulancii, na pošte, na pracovisku, v školách, mestkých hromadných prostriedkoch, verejných priestranstvách i v domácnostiach.

Tento fenomén je veľmi populárny nielen teritoriálne, ale aj demograficky, u všetkých vekových kategórií. Začína sa vo fáze prvých slov dieťaťa, prechádza obdobiami školského veku, dospievania, dospelosti počnúc starobou. Hundranie sa obyčajne šíri ústnym podaním, avšak nájdeme ho aj v písomnej forme. V posledných dekádach sa s ním stretneme i v elektronickej podobe. Treba sa mať pred mrmlaním na pozore, je totiž veľmi nákazlivé. Ak ho raz dostanete, zbaviť sa ho je ťažké, ba priam nemožné. Na liečenie tohto vírusu neexistujú žiadne lieky, antibiotiká s expresným účinkom tobôž nie.

Najčastejším predmetom ufrflaného monológu, v lepšom prípade dialógu, sú naše autority. Čím vyššiu pozíciu zastávajú, tým viac rozhorčených slov sa im ujde.

Na prvom mieste v rebríčku bezpochýb kraľuje vláda a parlament. Tí, ktorí panovali ľudu, boli odjakživa terčom kritiky. Nech už bola táto kritika oprávnená alebo nie. Myslím, že z pomysleného trónu ich nikto nezhodí. Srdečne gratulujeme bezkonkurenčnému víťazovi, a želáme veľa ďalších úspechov! Určite nám "menejrovným" dáte ešte mnoho príležitostí udržať vás na špici objektov brblania.

Ako druhí to určite schytajú všetci zamestnanci štátnej správy - policajti, úradnici. Nevynecháme ani predstaviteľov nášho nezávislého a nestranného súdnictva na čele s nezávislými a nestrannými sudcami.

Keď sme si už bohapusto zahromžili na prezidentove výroky, vysoké odvody, nezmyselné pokuty či absurdnú byrokraciu, prejdeme o stupienok nižšie - naši nadriadení v zamestnaní alebo učitelia, profesori v školách. Do tejto skupiny môžeme zaradiť aj rovnocenných partnerov - kolegov, spolužiakov, ktorí sú síce zväčša na rovnakých postoch (s toleranciou na stupnici vyššie alebo nižšie ako my o niekoľko miest), ale za to nie sú tak dokonalí ako my. Zaslúžia si teda pár štipľavých viet na svoju adresu! Len im dajme!

Nižšie stupne reptania naberajú intenzitu výhradne individuálne. Uvádzam niekoľko alternatív v prvej osobe jednotného čísla na ukážku, prípadne najčastejšie frázy, s ktorými sa stretávame a majú silný potenciál nás vyburcovať k prúdu škaredých slov (názor autorky sa s uvedenými príkladmi (vždy) nestotožňuje):

Domácnosť: Zvoní budík. Vstávam mrzutá, a ihneď spustím spŕšku nadávok. Pekný deň sa môže začať! Nestíham sa naraňajkovať, nemám si čo obliecť! Treba zobudiť muža do práce, zobrať deti do škôlok a do škôl.

Počasie: Vonku prší, sneží! Zas budú zápchy! Autobus mešká! Fúka! Ďalší zlomený dáždník do série! Znovu prídem neskoro do práce! Fuj, aké je horko! V trolejbusoch je tristo stupňov!

MHD: MHD je ako smrť, nikdy nevieš kedy príde. Dovtedy zmrznem/uvarím sa! Panenka skákavá! Niet miesta! Smrdí to tu! Revízor! Nemám si kde sadnúť/postaviť sa/nemám sa čoho chytiť! Ten šofér je blázon, vezie nás ako dobytok/vlečie sa ako slimák! Je tu prievan/nie je tu kyslík!

Práca: Jejda, koľko roboty tu čaká! Tlačiareň/počítač/výťah/klíma/konvica zas nefunguje! Kde sú do pekla tí ítéčkári/opravári/technici, keď ich potrebujeme? Vrrŕ, hudri-hudri! Dnes tu budem do večera! Stratili sa mi dáta! Zajtra je deadline! Mám toho po krk!

Reštika: Haló, tu som (po pol hodine čakania)! Môžte nám priniesť jedálny lístok? Poprosím vás XY.. Nemáme/nerobíme/nevaríme! Prepáčte, toto som si neobjednala! Poprosím vás účet! (po štvrtom mávaní na čašníka) Chutilo vám? Áno, tá mucha bola brilantná!

Obchod/pošta: Toľko ľudí! Chleba (hocičo) už nemajú! Do ktorej rady sa mám postaviť? Sem? Ach nie, opäť zlá voľba! Poprosím Vás XY Eur! Čože? Veď som dohromady nič nekúpila/neposlala! Všetko je drahé! Nie, na toto sa nevzťahuje reklamácia! Tento kupón vám už neplatí/platí v iných pobočkách! Zľavy sa nevzťahujú na ... Zle ste to vyplnili! Stojíte v nesprávnej priehradke! Prejdite si do inej pokladne, zatvárame! Nemám vám vydať! Termínal je pokazený! Gŕrrr! Prsk! Prsk!

V banke/u mobilného operátora: Nie, to nie je váš podpis! Veď tie poplatky nie sú také vysoké! Nemáte záujem o ... Ako nášmu vernému zákazníkovi vám ponúkame ... Nechcete si to rozmyslieť? Za túto službu vám účtujeme... podľa cenníka. Nie, nemôžeme vám znížiť/zmeniť/vymeniť... Ako ste spokojná s našimi službami - veľmi, viac, viacmenej, menej ako viac, vôbec? Môžeme vám nejako pomôcť? Áno, veď o to mi ide celú dobu! Rŕrrr!

Tých príkladov by sa dalo uviesť neúrekom!

Možno by občas nebolo na škodu vstúpiť si do svedomia, či je všetko naozaj také zlé, ako to vidíme. Naučme sa vážiť si to, čo máme. Buďme vďační!

Je náš hnev oprávnený? Namiesto zbytočného nadávania, sa sťažujme na správnych miestach. Nebojme sa otvoriť ústa! Ak nám rečnenie ide v krčme, pôjde to aj inde. Nepomáha? Hľadajme iné riešenie!

Niekde sa nám nepáči? Nie sme spokojní s tovarom alebo službami? Už tam nechoďme! A povedzme aj ostatným o našich skúsenostiach.

Ak sa dá, skúsme ľudí radšej pochváliť, rozosmiať, snažiť sa porozumieť sebe i druhým. Čuduj sa svete, aj úsmev a smiech sú nákazlivé. Napriek tomu patria medzi nedostatkový tovar v spoločnosti. Človek zväčša pozitívnym spôsobom, slušnosťou vybaví viac, ako aroganciou či zvýšeným hlasom. Znenazdajky sa stane dokonca i zázrak!

Alebo sa jednoducho nad niektoré udalosti nechajme povzniesť. Veď život je príliš krátky na plytvanie energiou tam, kde to nemá zmysel. Navyše vrásky medzi očami sa blbo prekrývajú:)

PS: Považujete aj tento článok za bezbrehé frflanie o frflaní? Tak prispejte svojou virálnou nákazou v diskusii aj vy! Budem sa tešiť!

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Dráždenie čínskeho draka

Donald Trump si už stihol pohnevať Peking. Zrejme to nebolo nedorozumenie.


Už ste čítali?